1. Motståndsrörelsen - Sedan 1997

Nordiska motståndsrörelsen .se

  • Genom att besöka vår webbsida godkänner du delar av vår Datapolicy
  • Ja, det är ok
  • Nej, jag godkänner inte den
  • Jag vill läsa mer
  • Jag bryr mig inte (Ja)
I torsdags var det 30 år sedan nationalsocialisten Rudolf Hess dog i Spandaufängelset i Berlin. Hess var näst efter Adolf Hitler den högst uppsatte personen inom NSDAP då han var Hitlers ställföreträdare från och med 1933. Det var även Hess som skrev ned boken Mein Kampf som dikterades av Hitler när denne satt fängslad i Landsberg efter kuppförsöket 1923. Hess är också känd för att mitt under andra världskriget ha flugit till Storbritannien i ett försök att mäkla fred mellan tyskarna och britterna, något som krigshetsarna i Winston Churchills regering inte var intresserade av. Således blev Hess fängslad i Storbritannien och sedermera dömd till livstids fängelse under Nürnbergrättegångarna. LÄS ÄVEN: Fredskämpen Rudolf Hess 1987 dog Hess vid 93 års ålder och dokument såväl som personer i hans närhet bekräftar att han ska ha mördats för att förhindra att han berättade saker om andra världskriget som de allierade inte ville skulle komma ut. Klistermärke inför demonstrationen som kräver at
Aktivism Utanför Sverige
Från Facebook-sidan blev intervjun på engelska direkt bannad tillsammans med kontot tillhörande en av ledarna för organisationen, Mario Machado. På bloggen ligger den dock kvar på både engelska och portugisiska. Här kommer intervjun översatt till svenska. Mario Machado. God dag från Nova Ordem Social (Nya sociala ordern)! Vi portugisiska nationalister är väldigt glada över att få göra denna intervju med dig och därmed bekanta oss med er verklighet i Norden. Kan du börja med att ge oss en introduktion till Nordiska motståndsrörelsens historia, målsättningar och ideologi! Ok! Nordiska motståndsrörelsen grundades 1997, alltså för tjugo år sen nu. Eftersom att det då fanns en hel del subkulturella inslag i den nationella rörelsen grundades Motståndsrörelsen för att ge vårt folk ett mer sunt och seriöst radikalt alternativ som varken var en skinhead-rörelse eller en ”hollywood-nazistisk” organisation. Vi är nationalsocialister och vill inte bli kallade för, eller etiketterade, som något
Intervjuer Simon Lindberg
Räntehöjningar. Vinstmarginaler. Hyperinflation. Skuldsättning. Riskkapitalister. Nasdaq. Vad skapar dessa begrepp för känslor hos dig? Hos mig har de alltid skapat frustration. Frustration över att leva under ett system som idag omfattar större delen av världen, där ekonomin är den enda faktor och värdegrund som styr samhället. Där oavbruten tillväxt ses som det enda naturliga, där naturresurser förslösas, ekosystem förgiftas och människors hälsa föröds av kortsiktig egoistisk vinning; där anonyma storheter som Rothschild, Soros, Bilderberg, G8, G20, Internationella valutafonden (IMF) och Världsbanken är de som egentligen styr människors liv; där spekulationer och närmast vidskepliga förväntningar kan orsaka börsras och konkurser. I mitt yrkesliv som chef i ett antal industriföretag har jag alltid så småningom kommit på kollisionskurs med företagsledningen när dessa har försökt få mig att genomföra beslut som jag själv uppfattar som djupt omoraliska. Beslut som att ka
Artiklar Ideologi & politik
Så har det hänt igen. Vi har brutit mot ”reglerna”. Promenera in mitt under en tennismatch och skrika Hell seger! Så kan man väl ändå inte bete sig? Vi känner igen de reaktionäras klagosång från mången gång förut, ja faktiskt från varenda gång vi avvikit från de oskrivna ”vett och etikett”-reglerna som fisförnäma småborgare satt upp. Det blir gnäll var gång vi slår tillbaka mot rasfrämlingar eller den röda pöbeln. Det ser ju så dåligt ut i media när vi är våldsamma. Istället borde vi väl låtit ett par kamrater bli ihjälslagna och efteråt ringa polisen?! Det blir gnäll när vi inte låter de fientliga krafter som är mitt uppe i att utrota vårt folk få stå oemotsagda. ”Det var jättebra att ni stod i tältet och debatterade, men fy vad onödigt att skrika folkförrädare åt Gustav Fridolin, där var ni oseriösa.” Det blir gnäll när vi vägrar låta oss bli hunsade av polismakten som med alla medel försöker tysta oss och förvägra oss våra medborgerliga rättigheter. Vi borde
Artiklar Artiklar om organisationen Ideologi & politik Kommentarer Utvalda artiklar Simon Lindberg
Den årliga Pori Jazz-festivalen hade precis börjat i staden, något som varje sommar drar tiotusentals festivalbesökare till staden. Vädret var på aktivisternas sida och Vastamedia-tidningarna bytte ägare i en stadig takt. Efter den lyckade aktionen och tidningsutdelningen samlades man för att äta och i god anda diskutera tillsammans. Cirka klockan halv tre på eftermiddagen strålade deltagarna samman, varpå man till fots fortsatte till en gångbro i närheten. På bron höll några av aktivisterna i Tyr-fanor medan andra satte fast en stor banderoll. Banderollens budskap lämnade ingen kall eller osäker om Motståndsrörelsens mål. Efter ungefär en timme var det dags för att plocka ihop sakerna och bege sig mot stadens centrum. Man började dela ut Vastamedia-tidningen på Eetunaukio vid fyratiden på eftermiddagen. Medan en del delade ut tidningen höll andra i fanor och en banderoll. Aktivismen väckte genast intresse hos folk som var ute och gick eller satt på terrasserna. Även polismyndigheten
Utanför Sverige
Här hade jag kunnat tala i oändlighet om framgångar vad gäller de små sakernas ting. Som hur exemplariskt Nordiska motståndsrörelsens medlemmar uppträdde på Visbys gator och hur professionellt Nordfronts arbete fortskred under alla tre dagar. Som att vi nådde ut till människor, både sådana som delade flera av våra värderingar, men även sådana som är meningsmotståndare som kanske åtminstone fått sig en tankeställare eller två. Som att vi rekryterade flera gotlänningar på plats. Som att vi skötte vår organisering på ett bra sätt, men också var synkroniserade och understödde varandra när det inte alltid gick att planera saker och ting till hundra procent. Som att vi höll radikala tal mitt bland de folkfientliga, där Simon Lindbergs tal från den andra dagen var något av det bästa jag hört. Alla dessa saker är bra för vår organisation och för våra medlemmars självförtroende och kommer definitivt att stötas och blötas i kommentarer och radioprogram. Jag vill dock här ta fasta på de stora f
Kommentarer Uttalanden & Kommentarer
Det är den norska juristen Anine Kierulf, från Norges nationella institut för mänskliga rättigheter, som till Filter Nyheter uttalar sig om polisens förbud mot demonstrationen i Fredrikstad. Det är framförallt motiveringen som Kierulf reagerar på. Detta då det inte är Motståndsrörelsen som polisen oroar sig för, utan snarare aggressiva och våldsamma motdemonstranter. — Vi har inte många exempel på något motsvarande i norsk rättspraxis. Men i USA kallas detta för “heckler’s veto“, med andra ord översittaren eller pöbelns veto. Detta med tanke på att meningsmotståndarna formerar sig på ett sätt som ödelägger debatten. Det blir motståndarna som får bestämma vad som får sägas och inte sägas. Detta är ett stort problem. Principiellt är det ohållbart: Någon hotar dig med våld, så du tvingas hålla käften, förklarar Kierulf till Filter Nyheter. På Fråga om vad polisen borde göra för att lösa situationen, menar hon att de helt enkelt borde avsätta fler polismän på gatorna för
Nyheter
Det yttrandefrihetshatande och folkfientliga nätverket, vars företrädare sedan tidigare hyst svåra personliga agg mot Motståndsrörelsen, lät den 1 maj meddela att de lämnat in en anmälan till Ekobrottsmyndigheten då de menar att Motståndsrörelsen ska ha begått ekonomisk brottslighet. I ett pressmeddelande på Facebook radar de upp vad som utgör grunden i deras anmälan och för den insatte är det hela ett tydligt sammelsurium bestående av regelrätta lögner, dåliga gissningar och okunskap i företagsekonomi. Enda anledningen att det här ödslas tid på att bemöta det är för att vissa sensationslystna medier okritiskt och i strid med alla etiska regler, rapporterat om det. We are Dalarna menar att Motståndsrörelsen bedriver ”näringsmässig verksamhet och en omfattande försäljning av propaganda” genom sex ideella föreningar och att ”ingen av de registrerade ideella föreningarna innehar F-skatt och är heller inte registrerade i momsregistret trots att de påstår att de betalar (och tar betalt för
Uttalanden Uttalanden & Kommentarer
Motståndsrörelsen har ännu inte fått det formella tillståndet från polisen, utan bara ett ja över telefon. Trots detta har flera medier idag basunerat ut att organisationen ska till den årliga politikerveckan i Visby. Nordfront hade egentligen tänkt vänta med att publicera denna nyhet tills dess att tillståndet mottagits och granskats, men väljer nu att gå ut med detta redan på förhand med anledning av övriga mediers rapportering. — Det är väldigt märkligt att media får nys om att vi ska dit innan vi ens själva fått det helt klart för oss att tillståndet beviljats, säger Motståndsrörelsens ledare Simon Lindberg till Nordfront. Tillståndet är sökt för tre av veckans dagar och planen är att det ska upprättas ett tält utifrån vilket politik kan diskuteras och information kan delas ut. Organisationen har också ansökt om flera talartider. På frågan om detta innebär att Motståndsrörelsen nu kommer gå hela vägen och bli “politiker” med kavajer, öronsnäckor och hundraprocenti
Nyheter
Birkalands aktivister samlades tidigt i Koti-lokalen (Motståndsrörelsens i Finlands aktivitetslokaler som finns i flera städer i Finland, ö.a), för att förbereda sig inför tillställningen och aktivister från hela Finland strömmade stadigt in under hela förmiddagen. Aktivisterna bytte underrättelser och nyheter sinsemellan, och vid middagstiden begav man sig till Keskustori i Tammerfors. På plats fanns redan så pass många medlemmar att tillställningen väckte mycket intresse hos förbipasserande fast den egentligen ännu inte börjat. Man delade ut gott om för tillställningen tillverkade flygblad som handlade om att polisstyrelsen vill förbjuda Motståndsrörelsen. I flygbladen samt i det första talet tog man upp hur man med hjälp av vaga formuleringar om “mot god sed” i praktiken kan förbjuda vilka nationalistiska organisationer som helst. Därtill nämnde man att ett eventuellt förbud bara skulle öka på makthavarnas censurmani och därmed sänka tröskeln för att förbjuda även andra organisation
Aktivism Utanför Sverige Aktivism Finland Vastarinta
Det är tidningen Fréttablaðið, på visir.is, som skriver om organisationen i en relativt nyanserad artikel. Här kommer artikeln i sin helhet översatt till svenska och med tillägg på två ställen där tidningen valt att klippa av det egentliga svaret. Den isländska grenen av Nordiska motståndsrörelsen är aktiva En ledande person från den isländska grenen av Nordiska motståndsrörelsen, som är kända nynazister, svarar i ett anonymt brev på frågor till Fréttablaðið och säger att de är nöjda med tillväxten till organisation det senaste året, men de vill inte svara på hur många de är eller hur många fler som gått med sedan starten. Fréttablaðið publicerade en artikel om rörelsen i augusti förra året. Då skickades frågor till en e-post adress på deras hemsida och tillbaka kom ett anonymt svar. Då var svaren liknande som nu, att rörelsen växer och kommer att fortsätta växa ännu mer. Då svarades det inte heller på hur många medlemmar de hade. ”Islänningar är vana vid att rösta på typiskt borgerli
Nyheter Utanför Sverige
Som juridisk representant för sitt försök att förbjuda Nordiska motståndsrörelsen har finska polisstyrelsen valt advokat Markku Fredman, som även har skrivit under talan som inlämnats till Birkalands tingsrätt. Finska Wikipedia skriver följande om Fredman: Fredman är känd som en människorättsjurist och för sitt försvar av olika minoriteter. Han är en av grundarna till Pakolaisneuvonta ry (Flyktingrådgivning) och var dess förste ordförande. Ironiskt nog har Fredman skrivit sin pro gradu-avhandling om ämnet ”yttrandefrihet”, som han nu gör sitt bästa för att förstöra. Till den kommande rättegången har Antti Niemi, Antti Lehto, Otto Rutanen, Paavo Laitinen, Tomi Tiihonen och Jesse Torniainen kallats för att föra organisationens talan. Polisstyrelsen vill upplösa Nordiska motståndsrörelsen samt föreningen Pohjoinen Perinne (som ger ut den antisionistiska och invandringskritiska tidningen Magneettimedia, ö.a.). Anledningen är enligt polisstyrelsen att ”Nordiska motståndsrörelsen agerar väse
Nyheter Utanför Sverige
För en tid sedan publicerade Peter Springare ett inlägg på Facebook där han talade ut om sina erfarenheter som förundersökningsledare hos polisen i Örebro. Att säga sanningen om främlingsinvasionens konsekvenser gjorde att han blev hårt ansatt från olika håll. För att visa sitt stöd för honom ställde Folkets demonstration upp sig under parollen ”Till stöd för Peter Springare och Sveriges poliser”. Åhörarna samlas. Ganska snart efter att torgmötet hade startat började de ”goda krafterna”, där lögnaren Showan Shattak ingick, försöka störa sammankomsten med diverse tillrop. Deras störande beteende kom snabbt av sig då åhörare runtom sa åt dem att ”hålla käften eller gå hem”. Showan, som brukar framhäva sig själv som en ”antifascistisk” superhjälte med övernaturliga krafter som dag och natt krossar nazister på gatorna, var som helt paralyserad när han såg Nordfronts fotograf. Kanske var det någon på torget som hade med sig kryptonit? En nedtystad och nästan tårögd Showan Shatta
Aktivism Nyheter Folkets demonstration Trelleborg
Vår resa började tidigt på fredag morgon och innan vi kunde lämna Sverige blev vi påmind om att svenska polisens nuvarande uppgift är att trakassera politiskt oliktänkande. ”Rutinkontroll” hette det när fyra polisbilar stannade oss på en parkering i Göteborg för att visitera vår bil och våra resväskor. Noterbart är att en av de fyra polisbilarna var tvungen att ila iväg på utryckning medan de övriga tre bilarna stannade kvar vid vår bil. 75 procent av polisens resurser går alltså till att trakassera politiskt oliktänkande medan resterande 25 procent går till brottsbekämpning. Vid 08-tiden landade vi i Tyskland. Jag kunde inte låta bli att göra ett marschanträde när jag kom utanför flygplatsen, jag befann mig alltså på helig mark – München! Efter visst krångel fick vi tag i den bil vi hyrt och kunde ta oss vidare till den lägenhet där vi skulle sova. Där väntade Der Dritte Wegs gruppchef i München och flera medlemmar. Våra tyska kamrater var väldigt gästvänliga. De hade satt fram en rik
Reportage
Hej Simon, kan du börja med att berätta lite om dig själv för våra läsare? Jag heter Simon Lindberg och är 33 år gammal. Jag har varit aktiv i den nationalsocialistiska kampen sen mina tidiga tonår. Jag är född och uppvuxen i de södra delarna av Sverige och är far till tre barn. I lite mer än ett år nu har jag varit ledare för Nordiska motståndsrörelsen och innan jag fick den positionen har jag haft flertalet andra uppdrag inom organisationen. Er rörelse är aktiv i alla nordiska länder och är också för ett enat Norden. Kan du förklara lite om detta, finns det några ideologiska tänkare ni hänvisar till och vad är ert tänkta koncept i framtiden? Ja, ett av våra viktiga mål är ett enat Norden, en sammanslagning av Sverige, Norge, Finland, Danmark, Island och möjligtvis även de baltiska länderna. Under historiens gång har landsgränserna inom Norden ritats om vid flertalet tillfällen. Bland annat har delar av det nuvarande Norge, Finland och Danmark stått under svenskt styre och det är inte
Intervjuer Der Dritte Weg Simon Lindberg