För dig som missat det har vi givetvis publicerat rapport, personligt reportage och en bildartikel från årets arrangemang och även en intervju med Pär Sjögren, som efter seger i tävlingarna blev korad till Årets Nordman 2023. Nedan återpubliceras några av de bästa bilderna igen.
Mitt på eftermiddagen hade kamrater tagit sig till centrala Uppsala där det var en snabb och organiserad uppställning, från bilar till samlad trupp på bara en minut. Direkt hölls en kort genomgång om vad deltagarna hade att förvänta sig av dagen, samt hur aktiviteten skulle genomföras på bästa sätt. Slagorden för dagen gicks igenom, och kort därefter hade man ställt upp på vägen med megafon, trumslagare, banderoll och fanor och började genast marschera nedför gatan.
Ännu en gång märktes organisationens förmåga av att planera och verkställa aktiviteter utan att information läcker ut, då polisen denna dag helt blev tagna på sängen. Det kom att ta ända tills dagens slut innan de kunde känna sig fulltaliga. Över Fyrisån gick marschen i sitt tidiga skede och många förvånade människor påträffades vid uteserveringar och längs med vägen.
Säg att du är feminist, utan att säga att du är feminist.
En av Uppsalas värst ansatta knarkare kom fram från under rännstenen, med en mikrofon utan högtalare, och följde efter tåget under resten av dagen, svamlandes någonting om Jesus på engelska. Trots det grovt numerära överläget hos kamraterna var det flera kaxiga åskådare som fick tillrättavisas då de inte kunde uppföra sig. Det märktes i ett tidigt skede att detta var en stad hårt ansatt av liberalism och mångkultur.
Uppsalas antifascistiska elit har vaknat.En kaxig rasfrämling avvisas.
Marschen fortsatte genom staden, ackompanjerad av trummor och slagord som ekade mot husväggarna, nu med polisen hack i häl – mot Stortorget som var destinationen för dagen.
Till kamraternas förvåning uppehöll sig här en klimatsekt bestående av föräldrar och åldringar, som bävar inför domedagen de blivit utlovade av media och kändisar. Dessa hade beslutat sig för att tillbringa lördagen med att i moll om och om igen skandera sitt mantra, som om i trans. För dessa människor var situationen helt klart en religiös upplevelse, när de med sina konstant upprepade fyra korta meningar satt i en ring på marken tillsammans. En sorglig syn, men en alldeles för vanlig följd av vad som kan ske med människor som blir berövade sin historia och identitet som ett folk, och via liberalismen hittar helt fel ”högre värden” att kämpa för.
Några rebeller är svårt att hitta i denna grupp av vilsna själar.
Kamraterna ställde upp mitt på torget med banderollen omringad av fanor både bakom och på sidorna. Mängden människor som följde efter tåget gjorde att publiken på plats var märkbart stor, och nästan alla drog vid någon tidpunkt fram mobiltelefonen för att filma eller fota, vilket i efterhand kunnat beskådas av hundratusentals människor på sociala medier.
Efter att ha uppehållit sig på platsen ett tag var det dags för dagens förste talare, Anders Gudmarsson, att med hjälp av megafon ta till orda. Hans tal handlade om folkutbytet som sker i nästan alla vita länder. Sekten var föga imponerad över att någon störde deras religiösa mässa och försökte överrösta talet genom att än mer ihärdigt mala på med sitt mantra, men Anders tog i ända från tårna.
Där det kunde ha fått finnas starka, stolta, friska och homogena nordiska människoströmmar har de idag bestämt att det ska finnas tragedi, förtvivlan, död och förfall, allt detta i mångkulturens och toleransens namn. Men om detta är den kultur vi förväntas tolerera, då vägrar jag!
Svenska män och kvinnor- Resen er likt furor över det övriga småbuskaget! Kasta skammens ok från edra axlar, och kräv, i våra barns namn, er okränkbara rätt till våra fäders land. Tåga i våra led och störta med oss tyrannerna från deras elfenbenstorn!
En nöjd Anders Gudmarsson är färdig med sitt tal.
Näste talare var Joakim Kannisto, som började sitt tal med att konstatera att även om han arbetat i staden i ett decennium så har han endast negativa upplevelser från Uppsala, som nuförtiden snarare är välkänt för sina hedersmord, gängbildningar och skjutningar, än sin domkyrka eller universitet.
Folkförrädare som vill blanda bort den vita rasen, påtvinga mångkultur, skjutningar, våldtäkter och andra kulturellt spännande saker. De och alla andra godhetsknarkare borde leva ut sin multietniska dröm och flytta till en ort ockuperad av främlingar.
Den ordning, som den samhällsbyggande och välfärdsälskande vita befolkningen vill ha. Den går inte att återskapa av andra än just vita. Mångkulturen kan enbart ta resurser, ork, kapital och tid från denna uppbyggnad. Och om detta inte stoppas, så kommer det inte finnas någon pension eller välfärd för någon, varken främlingar eller vita.
Joakim Kannisto talar till pöbeln.
Om det skulle behövas skenval så är vi där, om det behövs utomparlamentarism eller om det så väl behövs en blodig revolution, så kommer vi att ta till alla medel som behövs för att försäkra den vita rasens existens!
Samtidigt som talen hölls delades det ut flygblad till förbipasserande samt diskuterades med de som var intresserade. Somliga människor i staden var så mentalt instabila att det enda de kunde göra var att skrika ut sitt hat när de såg Motståndsrörelsen, vilket kamraterna bara såg som ett lustigt inslag under dagen. När man uppehållit sig ett bra tag på torget packade klimatsekten ihop och begav sig därifrån, men stadens drägg fortsatte, med kraftigt förminskad stämma, skandera samma ramsa om och om igen. Detta hade nu blivit pöbelns ”kampsång”, som de såg väldigt stolta ut över att kunna sjunga tillsammans.
Med talen avslutade och flygbladsutdelningen färdig ställde man återigen upp på led med banderoll och fanor i täten. Ut från torget marscherade man ackompanjerad av trummor och slagord. Längs med vägen tillbaka ut ur centrum träffade man på allt från upprörda tanter som beklagade sig till polisen, till rasfrämlingar som ropade från balkongen och ynglingar som följde efter och filmade hela händelsen med mobiltelefonen.
Somliga kan inte tro sina ögon.
Dagens höjdpunkt uppenbarade sig när en känd AFA:it följde efter kamraterna längs med vägen. Med största sannolikhet påverkad av droger blev han så pass hetsig att polisen drog iväg med honom och kände sig nödgade att brotta ned rödingen på marken, till kamraternas stora jubel och skratt.
Kort därefter kom man fram till återsamlingsplatsen där alla tackades av för en lyckad aktivitet och lite av det som hänt diskuterades. En svartröd fana hade också hittats av någon.
Aktiviteten avslutades sedan och kamraterna skiljdes åt för denna gång, nöjda med dagens aktivitet och den stora spridningen den fått.
Insamling till förmån för unik och professionell dokumentärserie om legender i kampen
En delegation från Nordiska motståndsrörelsen är nyss hemkommen från en längre resa till Bielefeld i Tyskland. Resan var en del i ett folkgemenskapsprojekt där man ville föra samman de bägge legendariska kämparna Ursula Haverbeck och Vera Oredsson.
Bägge kvinnorna är födda år 1928 i Tyskland och fick därför uppleva såväl Tredje rikets uppgång som fall. Bägge är kända världen över för att de ända sedan dess envist fortsatt kampen för sitt folk, trots motgångar och repression.
Som ett tack till de båda kämparna arrangerades denna resa där de skulle få möta varandra. Resan har också filmats, och därför sitter vi nu på en kulturskatt med massvis av filmtimmar från resan, mötet, ett föredrag som Vera Oredsson höll i Tyskland och långa intervjuer med de bägge kvinnorna.
Vår ambition är att under de kommande månaderna arbeta med materialet för att göra en professionell miniserie i fyra delar. Serien kommer förhoppningsvis också kompletteras med helt unikt, och för offentligheten aldrig tidigare visat material från Vera Oredssons tid i Nordiska Rikspartiet. Ytterligare en målsättning är att på sikt kunna texta serien på flera språk.
Man passade även på att filma och fotografera en del annat i Tyskland, här Die Externsteine
Kostnaden för resan och för att kunna införskaffa en del utrustning som behövs för att kunna färdigställa serien på önskvärt vis är 30 000 kronor som vi önskar din hjälp med att samla in. Eventuellt överskott går oavkortat till Nordiska motståndsrörelsens verksamhet.
Swisha ditt bidrag redan idag till 0729237256 och uppge GÅVA som meddelande. Swishen går till Victor Johansson, aktivist i organisationen och handhavare av ett privat konto som används till organisationen.
Vill du hellre bidra med kontanter kan du skicka dessa i ett väl dolt kuvert till: Box 52 77222 Grängesberg
Meddela i ett brev att pengarna är avsedda för dokumentären.
Förutom att återbörda en del av pengarna för resan till Nordiska motståndsrörelsens hårt ansatta kassa och hjälpa till att säkerställa inköp för att kunna producera miniserien i enlighet med ambitionen, så kan duockså förevigas genom att personligen bli tackad i serien.
Om du önskar detta måste du skänka minst 500 kr och dessutom via vårt kontaktformulär meddela hur mycket du skänkt, när du gjorde det och vilket namn eller pseudonym du vill ska tackas.
Vi hoppas på ditt stöd och att du ser lika mycket fram emot slutresultatet som vi gör!
MER ÄN ORD. Denna söndag så sände våra aktivister live.
Denna söndag kommer vi prata om gårdagens demonstration i Uppsala, men också kanske glida in på andra ämnen som vanligt.
Om du vill donera till Fånghjälpen kan du just nu donera via Swish: 0737877699.
I den mån du dyker upp och är med i telegramchatten där alla hänger nuförtiden kommer du få ta del av avsnittet au naturel, de som missar livesändningen kommer få ta del av ett eventuellt aningen omklippt avsnitt som vi publicerar senare under kvällen.
Mer än ord är en aktivistpodcast som drivs av aktivister i Nordiska motståndsrörelsen. Det som sägs i podden är inte alltid exakt vad organisationen står för, utan medlemmars egna tankar.
Strax över en tredjedel insamlat till dokumentärserien med Oredsson och Haverbeck
För en vecka sedan startades insamlingen där vi önskar få ihop 30 000 kr till en unik och professionell dokumentärserie i fyra delar med och om de bägge nationella legenderna Ursula Haverbeck och Vera Oredsson.
Under första veckan har strax över 10 000kr kommit in, vilket innebär att en tredjedel av målet är uppnått. Flera personer som skänkt över 500 kr har också hört av sig via vårt kontaktformulär för att bli personligen tackade i seriens eftertexter.
Swishen går till Victor Johansson, aktivist i organisationen och handhavare av ett privat konto som används till organisationen. Märk din donation ”GÅVA”.
Nordiska motståndsrörelsen tackar stort alla som bidragit så här långt och vädjar till er alla nu under löningsveckan att också dra ditt strå till stacken!
15:59: Man har nu rört sig bort från staden och avrundar dagens aktiviteter. På väg tillbaka till bilarna fick aktivisterna syn på en person i AFA-tröja som snubblade omkull och sedan gav bort sin syndikalistflagga till motståndsmännen.
Håll utkik efter kommande artiklar om demonstrationen.
15:32: Tåget har börjat röra sig vidare genom staden med trumslagare i spetsen, vars slag kraftigt briserar mellan husen.
15:16:Joakim Kannisto håller tal. Vad som verkar vara en extremt liten skara rödingar har dykt upp och pekar tafatt finger på säkert avstånd.
15:10: Vid det här laget har det hunnit bildas en mycket stor publik som tar del av Motståndsrörelsens budskap.
15:07: En kvinna med vad som verkar vara ett psyke av det mindre stabila slaget och med båda händerna hållandes i två väl fyllda Systembolagetpåsar gick fram till Hampus Maijala och vrålade ”din jävla bajskorv” i hans ansikte, av oklar anledning.
14:56: Anders Gudmarsson tar till orda och överröstar klimataktivisterna som börjat sjunga på ramsor.
14:52: Man delar torgets utrymme med klimataktivister, och vad som verkar vara en kinesisk anti-organhandeldemonstration, men Motståndsrörelsens närvaro stjäl allas uppmärksamhet och ger ett betydligt kraftigare intryck.
14:46: Man har nu ställt sig på Stora torget med banderollen, där tal kommer att hållas. Lokalpolisen har nu dykt upp och visat sitt tryne, och en stor skara förbipasserande betraktar nyfiket händelseförloppet.
14:31: Just nu befinner man sig utanför Uppsala domkyrka.
14:25: Just nu går marschen längs med Fyrisån, där många förbipasserande nyfiket tittar på.
14:20:”Stoppa folkutbytet, repatriera!” är några av slagorden som skanderas när demonstrationståget rör sig genom staden.
14:13: Motståndsrörelsen har nu anlänt till Uppsala och intagit gatorna.
Det personliga exemplet visar till skillnad mot flyktiga åsikter, som ofta är gratis, det beundransvärda i en människas karaktär. Ursula Haverbecks nyfikna ögon skiner av liv, hennes vilja och övertygelse har följt henne under 94 år. Hon bär på en själ som är allt annat än trött.
Mötet med Ursula Haverbeck känns i det närmaste overkligt när vi träffas en tisdag i september 2023. Det som är unikt är inte desto mindre att Vera Oredsson sitter med oss och konverserar på tyska med Ursula. Historia skrivs vid varje meningsutbyte och dokumenteras av våra apparater. Vera och Ursula är två av de få idag levande personligheterna som levt under Tredje riket och vilka från krigsslutet kämpat för det germanska folkets upprättelse.
Vid min senaste vistelse i Tyskland var Ursula Haverbeck inlåst i fängelse. Dömd för att hon haft sina uttryckliga betänkligheter kring den officiella historieskrivningen om den så kallade förintelsen. Hennes talang och briljerande intelligens sträcker sig längre än till detta då hon i samtalen med oss avverkar filosofiska, andliga och historiska ämnen.
Vi försöker att inte vara för påträngande med våra kameror och det känns som att Ursula tar denna tekniska aktivitet med ro. Efter krigsslutet 1945 bodde Ursula Haverbeck under en period i Sverige och det visar sig att hon har nostalgiska minnen av den skandinaviska halvön. En del meningsutbyten på tyska varvas med förtydliganden på svenska och i viss mån även engelska.
Tiden rinner fram timme efter timme. Trots att de två historiska giganterna ser ut att trivas får vi en diskret antydan av Ursulas medhjälpare att det är dags att packa ihop. Videokameran har då spelat in tre timmar och 49 minuter av mötet. När vi plockar undan och förbereder avresa är det ytterligare 32 minuter som fångas. Färden mot en sen middag i staden Bielefeld börjar med en magnifik kvällsvy med solen som sänker sig bakom bergstopparna när vi rullar nedför dalen.
Jag frågar vid avskedet om Ursula kan tänka sig en träff två dagar senare och att låta denna vara ute i hennes trädgård för miljöombytets skull. Denna tanke planterades väl hos vår fantastiska värd. Men innan vi fortsätter denna framgångsberättelse kan vi hoppa tillbaka till Grängesberg i Dalarna.
Den 2 juli 2023 var jag hemma hos Vera Oredsson med blommor och ett brev. Jag bad att Vera skulle läsa upp innehållet. Brevet gällde nyheten om vår kommande resa: ”Ja det var verkligen en överraskning”, kommenterade hon. Fast besluten från första stund att följa med på ett äventyr med sina 95 år i livet. Att ge Vera en resa till Tyskland var stort nog tänkte vi, men att vi skulle lyckas sammanföra henne med Ursula Haverbeck var då en önskan som förutom god planering blott högre makter kunde möjliggöra.
Idén med att få till denna historiska träff hade diskuterats och planerats sedan vintern 2022. Ska det göras så är det nu, blev vårt motto. Motståndsrörelsens mediagrupp lånade ut och instruerade oss i apparater inför resan. Överallt där vi placerade idén fann den positiv respons. Att axla ansvaret av alla höga förväntningar och önskemål som följde var tufft men inte nog att det avskräckte oss detta udda projekt.
När tisdagens möte med Ursula Haverbeck var avslutat berömde vi varandra för att alla bidragit och sa att det som härefter sker blir en bonus. En dagstur till borgen Wewelsburg blev onsdagens bestyr. Borgen är nog mest känd för sina ockulta inslag då den disponerades som högkvarter av organisationen SS under ledning av Heinrich Himmler. Vera Oredsson drog sig inte för att promenera långa sträckor i borgen och dess varierande utställningar.
Sommaren som vi saknat i Sverige fick vi tillbaka i Tyskland med över 25 graders värme och sol. Ursula Haverbeck väntade oss på torsdagen utan sin tyska medhjälpare. Något som indikerade att vi hade hennes fulla förtroende och vunnit hennes vänskap. Medan sällskapet dukade fram och hjälpte Ursula med praktiska bestyr, motsvarande kaffebryggning, åkte jag iväg till affären för en kompletterande inhandling av tilltugg. Vägen till Ursulas hem hade redan fastnat i mitt minne, vilket kan tas som en charmig detalj av den totala upplevelsen.
”Vilken kväll det var!” skrev Vera Oredsson senare hemma i Sverige och underströk värmen, den natursköna trädgården och avsaknaden av mygg samt givetvis det fantastiska sällskapet. Denna kväll var mycket riktigt speciell för att inte säga magisk. Slump, tur, högre makter eller våra skyddande änglar och vakande andar gav oss en stund där sanningen kunde uttryckas. Historisk upprättelse som fångas av kameran att beskådas i framtiden mot evigheten. Motsatsen till fiendens lögnpropaganda och indoktrinering.
När förfrågan om att möta Ursula Haverbeck fördes på tal hos våra tyska kontakter fick vi tillbaka ett önskemål: de ville att Vera Oredsson skulle tala om sin tid inom Tredje riket och organisationen BDM. Publiken i den fullsatta lokalen i Bielefeld blev knäpptyst när Vera Oredsson tog till orda. Hon talade inlevelsefullt utan manus om sina minnen och anekdoter. Intresset gick inte att ta miste på. Tidvis bröt publiken ut i skratt av de humoristiska inslagen som Vera levererade. En stund efter att applåderna stannat upp äntrade jag den belysta hörnan av lokalen för att sy ihop aftonen med några stycken svensk sång och gitarrspel, något som även blev ett välkommet inslag trots uppenbara språkbarriärer.
För att sy ihop detta reportage ska understrykas att fler rapporter och avslutningsvis spännande filmproduktioner kan utlovas under den kommande tiden. Det kommer att ske ett ihärdigt arbete med materialinhämtning, klippning, språköversättningar och annat. Låt så denna redogörelse bli en försmak om något stort som är i görande. Notera anvisad donationskampanj som förenklar färdigställandet av en unik dokumentärserie i fyra avsnitt.
Under lördagen samlades kamrater från Näste 7 i Nässjö för att bedriva en protestaktion mot ett pridetåg som gick genom staden. Man väntade på att pridetåget skulle komma till Stadsparken och när paraden väl hade anlänt så vecklade man ut en banderoll med texten ”Värna familjen – mamma, pappa, barn”.
Deltagarna på det dekadenta jippot blev märkbart upprörda på Motståndsrörelsens närvaro men de höll sig lugna. De ställde sig framför motståndsmännens banderoll med sina egna banderoller och fanor för att försöka blockera sikten, men de orkade inte hålla banderollerna rakt. En tant som kom för att markera mot motståndsmännen la ner sin fana på marken när hon inte orkade hålla den längre, uppenbarligen helt oförstående för vad det signalerar. Efter en längre stund begav sig homofilerna som blockerade banderollen iväg och man kunde sprida sitt budskap till kvarvarande deltagare.
När man var nöjd gick man tillbaka till bilarna och man noterade att polisen följde efter i en polisbuss, troligtvis för att åsiktsregistrera motståndsmännen. De ställde sig utanför utfarten och väntade på aktivisternas bil, men de gav upp när de såg motståndsmännen åka ut på andra sidan parkeringen och ta en annan väg.
Man åkte till en bro över riksväg 40 där man genomförde en banderollaktion. Både positiva och negativa hälsningar förmedlades. När ansvarig på plats kände sig nöjd med dagen begav man sig till bilarna och tackade varandra för denna gång.
Nordiska motståndsrörelsen ännu en gång på Nordens högsta topp
Den 9 september vajade Nordiska motståndsrörelsens fana återigen över Nordens högsta berg, Galdhöpiggen.
Efter att ha fått blodad tand för vandringar och bergsbestigningar bestämde sig en grupp, som tidigare i år har bestigit Sveriges högsta berg, att ta sig an Nordens högsta berg. Tiden var knapp eftersom sommarsäsongen redan hade börjat präglas av lägre temperaturer, så låga som -15 grader. Kamraterna kunde dock med hjälp av noggrann planering och uthållighet genomföra de förberedelser som krävdes för att ta sig fram till Spiterstulen. På fredagskvällen var tälten resta och kamraterna förberedde sig nu inför ännu en utmaning där ingen riktigt visste vad som väntade dem.
Spektakulär natur.
Målet, om att bestiga Nordens högsta berg, som sedan hemresan från Kebnekaise hade grott, var äntligen i sikte. Med förvånansvärt bra väder och tidig uppstigning började kamraterna nu vandra framåt och uppåt. Trots den omständliga förberedelsen inför det vinterväder som tidigare utlovats veckan innan, gick marschen trots allt snabbt framåt – men framför allt uppåt. På slaget 15:00 vajade Tyrrunefanan äntligen över Galdhöpiggen.
Fanan i topp!
På plats fanns det en del folk som med allt från förvånade till glädjande ansikten såg vår fana, med ordentlig vind, fladdra på 2469 meters höjd. Efter att uppdraget var slutfört bestämde sig kamraterna för att börja dra sig tillbaka till tältlägret, där bestigningen hade startat från åtskilliga timmar tidigare.
På söndagen var det dags för hemfärd med många mil hem. Med målet att ta sig hem samma dag i sikte, men med färska minnen från resan, glada diskussioner och nya mål, gick resan oerhört mycket snabbare än förväntat, vilket också förste man, i fråga om bilförare, bevisade genom att inte ta en enda paus de första 5 timmarna.
En vacker hemväg.
Efter kvällsmålet tillbaka vid tältlägret fick motståndsrörelsen.se chans att ställa några frågor till en av deltagarna.
Du har ju ändå viss erfarenhet av vandring och bergsbestigningar. Vad var dina tankar inför denna bestigning?
– Jag trodde att det skulle vara långt mycket värre än vad det faktiskt blev. Att bestiga ett okänt berg, som man dessutom bara veckan innan hade insett att det skulle kunna utsätta en för ordentliga minusgrader, fick en att göra en extra fundering på hur gruppens klädsel skulle vara.
Hur var dina intryck generellt kring berget över lag?
– Jag uppfattade det som en mer explosiv och aggressiv typ av bestigning jämfört mot det jag tidigare i år har varit med om då jag var med på bestigningen av Kebnekaise. Mina spontana reflektioner är att det är helt olika typer av bestigningar. Samtidigt är det så att det för en mer vandringsvan individ inte är någon större skillnad i praktiken, då båda ändå är rätt lätta.
Dock vill jag påpeka att det för en ovan individ är en stor skillnad mellan dessa berg. Sedan får vi inte glömma det klassiska ämnet, vädret. Under planeringen inför själva resan räknade vi inte alls med att det skulle bli bra väder utan vi ville bara lyckas med bestigningen, oavsett väderförhållanden. Vi hade helt enkelt en enorm tur att det blev så bra som det blev.
Sammanfattningsvis kan det sägas att resan gick bättre än resan till Kebnekaise men att detta också i stor utsträckning beror på att det är en enklare resa, eftersom en vandring på 2 mil (som måste göras till Kebnekaise) ej behövde genomföras. Detta blev en både nyttig och utmanande resa trots allt, fast på ett annat sätt. Erhållna kunskaper från den tidigare resan kunde användas vilket gjorde den här bestigningen mycket smidigare.
Hur kommer det sig att du fick idén att genomföra den här bestigningen?
– Jag har som sagt bestigit Kebnekaise ett antal gånger och det har blivit någon form av tradition för mig. Samtidigt är det så att Kebnekaise i vår mening som nationalsocialister inte spelar någon större roll, eftersom Sverige (enligt min mening) endast utgör en geografisk gräns, och att Galdhöpiggen snarare än Kebnekaise, bör betraktas som Nordbons heliga högsta punkt gällande bergsbestigningar. Att då stå på punkten som är vår ras högsta punkt och resa min kniv, som för mig har blivit min symbol för genomförande av liknande mål, kändes mäktigt.
Hur har ditt intresse formats för friluftsliv?
– Personligen, även om vi bortser från ideologi, har jag alltid gillat att vara ute i skog och mark och detta under diverse förutsättningar där den största skillnaden mellan de som man har ingått i grupp med har bestått i att man inte riktigt alltid dragit liknande kaliber av strån till stacken. Det kan handla om alltifrån att man inte har brytt sig om att ta med sig rätt typ av utrustning till att man vägrar att samarbeta kring tyngre uppgifter. Enkelt förklarat vågar jag, trots allt, påstå att scouterna är något som är bra för vit ungdom, men att denna sedan måste fortsätta att dras till något större och viktigare.
På min tid inom scouterna var det inte ovanligt att det fördes samtal kring Robert Baden Powell och hans hjältedåd. Han anses vara grundaren för scoutkåren internationellt sett och den moderna scoutkåren har än idag svårt att kunna förneka vad det handlade om: förberedelse för reell kamp i form av krig.
MER ÄN ORD. Denna söndag så sände våra aktivister live.
Ikväll ska Hansson återigen vara med, och berätta om vad han gjort senaste tiden i sin frånvaro.
Om du vill donera till Fånghjälpen kan du just nu donera via Swish: 0737877699.
I den mån du dyker upp och är med i telegramchatten där alla hänger nuförtiden kommer du få ta del av avsnittet au naturel, de som missar livesändningen kommer få ta del av ett eventuellt aningen omklippt avsnitt som vi publicerar senare under kvällen.
Mer än ord är en aktivistpodcast som drivs av aktivister i Nordiska motståndsrörelsen. Det som sägs i podden är inte alltid exakt vad organisationen står för, utan medlemmars egna tankar.
Ett återkommande fenomen inom den mindre radikala ”nationella” rörelsen (alt light) är judar som tycks ta ställning för ”vår sak”. Är detta genuint och kan judar vara våra allierade?
Det första och viktigaste att komma ihåg när det gäller judarna är att de är ett främmande folkslag som invandrat hit och som är måna om att behålla sin etnicitet och kultur. Även om de många gånger blandat sig med ursprungsbefolkningen i de länder de migrerat till, och så även i Sverige, så är de fortfarande inte etniska svenskar eller vita. De är främlingar.
Judendom är nämligen inte främst en religion utan en etnicitet, och den judiska religionen är starkt sammanlänkad med det judiska blodet. Du kan vara totalt sekulär, men ändå vara jude, samtidigt som du kan vara djupt troende, men av fel blod och därför inte ses som en äkta jude – detta också helt enligt judarna själva.
Med detta klarlagt kan vi vända på frågan. Skulle du acceptera en afrikan eller en arab som förespråkare av den vita nationella kampen och som en av oss? Jag har då sällan eller aldrig sett dessa etniciteter som framstående företrädare i de vita ”nationella” grupperingarna och det är såklart helt logiskt. En svart kan ju rimligtvis inte kämpa för de vitas sak på samma premisser som vita män och kvinnor kan. Givetvis är det inte mindre absurt när en jude påstår sig göra det.
Liksom många andra så kallade minoritetsgrupper, även vad gäller exempelvis homofiler, så blir det ofta tydligt när saker ställs på sin spets att den säregna minoritetsidentiteten har högsta prioritet. En person med judisk härkomst som tvingas välja mellan att föra den vita nationalismen eller judenheten framåt, eller en homofil som ställs inför valet om folkets väl eller homofilernas väl, kommer i de allra flesta fall tydligt ta ställning för judarna/homofilerna.
Det finns såklart undantag med så kallade självhatande judar och vissa andra, men i många fall handlar det bara om att tränga in dem tillräckligt långt i ett hörn och så står de där till slut med kippan i handen istället för den svenska fanan.
För en vecka sedan uppenbarades detta fenomen utan omsvep i alternativ-mediaprogrammet Ring Swebb-TV Live där en av de medverkande var judinnan Katerina Janouch.
En gäst ringer in till programmet och förklarar att det finns sionistiska lobbygrupper som arbetar för att få in migranter i Europa. På fråga från Janouch svarar han att han inte tror det är judarna som helhet som ligger bakom detta fenomen, utan specifikt sionisterna och att det även finns icke-judar som är sionister.
Detta räcker för att Janouch ska bli märkbart irriterad och medverka till att samtalet bryts och sedan också efteråt beklaga sig över att folk alltid ska komma in på sionisterna. Hon tycker också det är problematiskt att personer som erkänner sionisternas makt ofta kallar sådana som Swebb-TV, som av olika anledningar inte vill prata om sionism, för kontrollerad opposition.
Janouch väger alltså sin judiska etnicitet tyngre än sitt svenska medborgarskap (och identitet?). Hon tycker det är viktigare att inte kritik mot några judar ska få framföras än att verkligen gå till botten med problemet och kunna få stopp på migrationen och många andra problem som Sverige och svenskarna drabbas av. Bara muslimer och svenskar får vara onda i Janouchs ögon, aldrig judar. Finns det judar som ändå är onda handlar det om individer vars judiskhet inte ska nämnas. Sionismen får inte kritiseras även om den går rakt mot det svenska folkets intressen.
Hon kunde istället försiktigt hållit med inringaren och sagt att det stämmer att det finns både judar och icke-judar som är sionister och som verkar för att västvärlden ska fyllas med icke-vita, och på detta vis hade hon halvsnyggt kunnat få det att framstå som att hon värnade om både judarna och de vita svenskarna, men nej, hon går istället aktivt till försvar för judarna på bekostnad av svenskarna. Ett beteende som sitter i hennes ryggrad.
Detta beteende är heller inte på något vis unikt för Janouch, utan är alltså istället mer regel än undantag när det kommer till fall som dessa.
Det sitter i ryggraden av den enkla anledningen att hon just inte är en av oss. Hon är judinna. Vår sak kommer aldrig att bli hennes och hennes kommer aldrig att bli vår.
/ Gunnar Jansson
Den judiska rasismen är formulerad sedan flera tusen år tillbaka i de judiska religiösa skrifterna och levnadsmönstrena. Från Moseböckerna till nutida judiska statsmän, rabbiner och ideologer såsom Ariel Sharon, Ovadia Yosef och Barbara Spectre har det judiska folket beskrivits som Guds utvalda folk med en särskild rättighet att inneha världsherravälde. Även icke-judar ingår i den globala sionistiska eliten av religiösa eller egoistiska motiv. Det bör här påpekas att inte alla judar är sionister och att det till och med finns de av dem som går mot den sionistiska maktsträvan.
I ett soligt Värnamo träffades småländska kamrater för att ha en broaktion i staden. Man ställde sig på en bro över riksväg 27 med fanor och banderollen ”Ingen röstade för folkutbytet.” Aktiviteten var väldigt lugn i början, man fick diverse hälsningar, både positiva och negativa.
Det stannade en cyklist som inte kände igen Tyrrunefanan och började prata med en medlem. Man berättade för denna dam att man kämpar för den vita rasen här i Norden.
Efter ungefär 30 minuter dök Värnamopolisen upp och tog kontakt med motståndsmännen, polisen ställde sina vanliga frågorna, ”Vem är ansvarig”, ”Hur länge ska ni stå här…?”
Efter att ha fått de klassiska svaren gick polisen ned till sin bil och observerade motståndsmännen från bilen. Aktiviteten rullade vidare som vanligt och medarbetare från podcasten NR Småland befann sig också på platsen och intervjuade en medlem om aktiviteten och polisens beteende.
Man bestämde sig så småningom för att packa ihop. Motståndsmännen tackade varandra för en lyckad aktion och åkte sedan hemåt för denna gång.
Om du vill sluta kasta bort ditt liv och istället börja kämpa för vårat folk så ska du skicka in en medlemsansökan.
Fem frågor till Marcus Hansson efter avtjänat fängelsestraff
Välkommen ut Marcus. Vill du kortfattat berätta vad du har suttit inne för?
Natten innan valdagen utförde AFA och deras sympatisörer valsabotage mot oss genom att försöka stjäla våra uppsatta affischer och jag upptäckte det. Detta ledde till en konfrontation där vi kom ikapp deras sympatiserande spejare. Då valde den större gruppen av helt svartklädda att fly från platsen och lämna spejarna i sticket.
Det visade sig att den som jag fällde och våldsamt tryckte ned i marken när jakten togs upp var en 16-årig tjej. Hon bredde sedan på i förhör att jag slagit henne fem gånger på näsan, sparkat henne i magen och sedan ställt henne mot en vägg och slagit henne igen. Det var så överdrivet att rätten inte trodde på henne i flera av dessa avseenden, men ändå valde att döma mig.
En annan sak som också uppdagades var att den andra spejaren var hennes kille som var över 20 år, och han hade tidigare hotat att misshandla mig. När väl jakten togs upp så sprang han så fort från platsen och henne (!) att han tappade skorna.
Var satt du och vad tyckte du om anhalten?
Jag satt på Västervik norra och jag är helt nöjd med den. Där fanns bra mat och jag fick utrymme att göra det jag önskade, å andra sidan så har jag inga stora krav. Jag lever väldigt spartanskt både på insidan och utsidan – så mycket att fångvaktarna frågade om jag var en renlevnadsmänniska eftersom jag endast beställde lite Digestivekex från kiosken då och då.
Hur har en typisk dag sett ut? Hur har du spenderat tiden?
För mig personligen är det viktigt att ha något att göra. Vissa fångar som är mer sociala pratar och umgås med andra för att få tiden att gå. För egen del så vill jag ha en blandning där jag för all del ibland pratar och umgås, men tidsmässigt ägnar tiden mer åt att läsa böcker i min cell. Fängelsebiblioteket är inte helt värdelöst, men man måste ha klart för sig att de politiska böckerna som finns där är godkända av biblioteken vilket ger en slagsida åt den liberala eller marxistiska tolkningen av världshistorien.
Oavsett om man är politisk eller inte så rekommenderar jag alla som skall avtjäna straff att de tittar på vilka böcker de vill läsa en tid innan påbörjandet av fängelsestraffet. Det går självklart också att be folk på utsidan om sådan hjälp, men man får mindre överblick och allting försvåras.
En annan sak är att kunna balansera träningen(även skrivandet för min del) och läsningen. För egen del blir jag så trött efter ett hårt träningspass att det kan vara svårt att riktigt fokusera och ta in informationen som man läser. Den gyllene regeln för mig var att inte stressa för att utnyttja exakt varje timme varje dag. Jag tog det lugnt vissa dagar för att ladda batterierna inför viktigare kapitelläsning eller skrivande.
Marcus Hansson igång med aktivism direkt efter avtjänat straff.
Finns det något politiskt eller nyhetsmässigt som har hänt under din vistelse som du anser särskilt intressant? Har du i så fall någon kommentar angående denna/dessa händelser?
De enda nyheterna jag har sett är de som var på TV:n i det gemensamma matrummet under frukosten. Men jag undvek detta i allra största mån för att inte bli hjärntvättad. Utrustningen till TV:n lämnade jag in samma dag som jag kom och jag har inte tittat på TV i min cell överhuvudtaget under dessa tre månader. Varje gång Ekot gick igång på radion så stängde jag av den, jag har alltså i princip inte följt nyheterna överhuvudtaget och det ser jag bara som något positivt. Alldeles för många ägnar sin tid åt att titta och läsa nyheter och får därmed sin bild av verkligheten förvrängd.
Jag läste en bok från Alf Riple som handlar om beteendevetenskap när man handlar på börsen, enligt honom så bör man inte titta på några prognoser när man gör sina val, för människor skapar ett sådant starkt ”ankare” som en utgångspunkt att det är svårt att ändra den för att skapa sig en ”objektiv bild”.
Finns det något särskilt du har sett fram emot att göra nu när fängelsevistelsen är över?
Att umgås med kamrater och att kunna gå på toa när jag själv önskar. Som jag tidigare nämnde så var maten väldigt bra så jag kände inget stort sug efter någon särskild mat när jag kom ut, förutom en portion pannkakor. Idag åt jag förvisso mackor med rökt skinka, det var gott. I fängelset serverar de inte skinka utan kalkon, och jag tror läsarna förstår varför.
Sedan tycker jag man kan ställa frågan tvärtom, vad saknar jag med fängelset? För det är inte bara dåligt där, du får maten serverad på bestämda tider, du får tid att läsa och träna.
Din skärmtid vid mobil eller dator försvinner helt. Det blir ett sorts liv i kasern och detta har andra fördelar om det skulle kunna appliceras på utsidan för du kommer nära människorna som sitter med dig på ett helt annat sätt. I dagens individuellt liberala samhälle så flyr gärna människor till sitt eget och därmed kan inte samma gemenskap uppnås som när man lever tillsammans, även om det är under tvång i fängelset.
Dagen började med att några aktivister och medlemmar besökte ett till lokalen närliggande gym för att träna tillsammans innan tillställningen skulle starta. En liten stund senare tog man sig till lokalen för att förbereda inför alla de aktiviteter som skulle ske under dagen. Månadsmöte, föredrag och kräftskiva med tillhörande umgänge stod på helgens schema.
Förmiddagen var nu snart slut och resten av nästet hade anlänt. Ett gemensamt möte var det första som behövde avhandlas. Åhörarna blev väl informerade över vad som hänt sedan sist och vad som kan komma att hända framöver. Denna information gick tämligen snabbt att få ut och direkt efter mötets sista punkt började det ställas iordning för det efterlängtade föredraget.
Riksrådsmedlemmen Fredrik Vejdeland gick nu upp och ställde sig framför nästets medlemmar och sympatisörer. Till en början försökte han ge en vettig definition till vad strukturell rasism faktiskt är, dock inte utan att först förklara hur otroligt abstrakt och flummigt detta moderna fiendebegrepp är skapt till att vara.
Föredragshållaren fortsatte sedan med att invertera de grupper som vanligtvis nämns när det kommer till nyligen nämnda modeuttryck. Med detta menas att Vejdeland redovisade och förklarade all strukturell rasism som vita människor utsätts för. Ingen i rummet blev nog förvånad när flertalet exempel började radas upp.
Som avslutning bjöds det in till frågestund. Allt ifrån personliga erfarenheter till humoristiska inslag och intressanta frågor yttrades från publiken och var något som riksrådsmedlemmen fick ta sig an. Efter detta avslutades anförandet och tillställningen gick vidare till sin sista del.
För att deltagarna inte skulle lämna lokalen hungriga hade arrangörsgruppen tillagat en traditionsenlig kräftskiva. Medan man åt av maten fick samtliga chansen att socialisera sig med de kamrater som man kanske inte träffar allt för ofta.
Mätta och nöjda tackade deltagarna varandra för en trevlig dag och önskade ett snabbt återseende!
Aktivisten Marcus Hansson frisläppt från fängelset – firad med broaktion i Jönköping
Aktivisten Marcus Hansson som varit tillfångatagen av systemet på anstalten i Västervik i nordöstra Småland under sommaren, blev under måndag förmiddag frisläppt. Han satt fängslad för att ha skyddat organisationens valplakat från rödingar under valkampen i Örkelljunga 2022. Hansson välkomnades ut av kamrater i Näste 7 och man åkte sedan till Jönköping för att bedriva aktivism.
Hansson, som så småningom ska avtjäna ytterligare ett fängelsestraff relaterat till självförsvar under valkampen kommenterar fängelsevistelsen:
Allting gick bra den här gången. Jag har primärt valt att fokusera på tre saker; träning, läsning och skrivande. Jag valde att inte titta på någon TV dessa tre månader så jag fick mycket läst även om en del var sträckläsning och därmed inte fastnade på minnet.
Ett annat projekt var att förstå vårt pensionssystem och det har jag en bra överblick över nu. Däremot kommer det att behövas lite mer studier här på utsidan innan jag kan framställa materialet ur ett systemkritiskt perspektiv.
I fängelset som kan ses som lite av ett träningsläger så har jag fått upp bättre grundfysik som jag tänkt utöka under tiden till mitt nästkommande fängelsestraff. Jag har inte bestämt mig än vad jag skall ta mig an då, men jag är sugen på att utforska vad vetenskapen säger om det manliga egot eller kanske en historisk beskrivning av hur Storbritannien förlorade makten som världshärskare till USA.
Väl på plats i Jönköping mötte man upp med kamrater från Näste 3 och genomförde en banderollaktion ovanför E4:an. Aktiviteten gick fint till och man fick många positiva reaktioner. Efter att man stått på bron en stund avslutade man och tackade varandra för dagen.
Varmt välkommen ut i den relativa friheten och tillbaka till den nationalsocialistiska kampen Marcus Hansson!