1. Motståndsrörelsen - Sedan 1997

Nordiska motståndsrörelsen .se

  • Genom att besöka vår webbsida godkänner du delar av vår Datapolicy
  • Ja, det är ok
  • Nej, jag godkänner inte den
  • Jag vill läsa mer
  • Jag bryr mig inte (Ja)
Lördagen den 19 juni anordnade Näste 5 en vildmarkstur utöver det vanliga. Under förmiddagen samlades de medlemmar och aktivister som anmält sig vid Nybrobacken, strax utanför Borlänge. Direkt var det dags för dagens första utmaning. Medan en del av medlemmarna var upptagna med att köra bort bilarna fick de kvarvarande i uppgift att göra upp en eld. Målet var att elden skulle brinna i tio minuter efter det att den sista medlemmen kom springandes tillbaka, något man lyckades med. En eld tändes och brann länge nog. Elden släcktes och snart var det dags för nästa utmaning. Alla deltagare fick göra så många armhävningar de kunde, för att därefter i tur och ordning plocka på sig diverse godsaker från en kasse arrangören tagit med sig. Man fick också, vilket blivit lite av en tradition, väga packningen. Den med lättast ryggsäck fick mer packning. Den som packar lättast förlorar. Därefter fick man börja ta sig upp för Nybrobacken, vilket är en rejäl stigning. Halvvägs upp f
Aktivism Vildmarksaktivitet Näste 5
Precis som det publicerades en årsrapport för det svenska kampåret 2020 har också liknande rapporter publicerats av de övriga nordiska grenarna av Nordiska motståndsrörelsen. Sent omsider kommer här en sammanställning av dessa, översatt till svenska. För att läsa om allt som skedde i Sverige under 2020 rekommenderas du istället att läsa denna artikel. Norge I Norge har det bedrivits basaktivism varje vecka och dessutom regelbunden mer spektakulär aktivism. Lögnmedia har fortsatt att hetsa mot organisationen och försökt få Motståndsrörelsen att framstå som kriminella, bland annat genom att försöka sammanlänka oss med Philip Manshaus som misslyckades med en attack mot en moské. Nedan en del av aktivismen som genomförts i Norge under året: Utanför synagogan i Oslo under Yom Kippur. Gigantisk banderoll under den så kallade förintelsens minnesdag. Offentlig aktivitet i Sarpsborg efter att en somalier knivhuggit tre norrmän, varav en dog. Nytänk med skyltaktione
Aktivism Artiklar Utanför Sverige
Lördagen den 6:e februari var det återigen dags för månadsmöte i Näste 2. Under månadsmötet avhandlades bland annat den gångna månaden . Nästeschef Mattias Sigvardsson redogjorde för nya direktiv från riksrådet, den kommande månaden samt även föregående månad. När Sigvardsson gick igenom föregående månad utmärkte sig vissa aktiviteter lite extra, dessa var bland annat laseraktionen i Göteborg under förintelsens minnesdag och starten på vildmarksresan igenom bohusleden som Näste 2 kommer att genomföra under året. Mattias Sigvardsson till vänster, Fredrik Vejdeland till höger. Efter själva månadsmötet var över stod olika föredrag på schemat. Först ut var ingen mindre än riksrådsmedlem Fredrik Vejdeland. Föredraget Vejdeland hade valt att hålla handlade om hur man skriver artiklar men kanske främst kamprapporter. Det togs bland annat upp vanliga fel folk gör, hur man inte gör dem och bättre sätt till dessa vanliga misstag. Föredraget sågs av många som mycket intressant och
Månadsmöte Utbildning Månadsmöte Näste 2
2020 var ett mycket annorlunda år både för det nordiska folket och för dess förkämpar i Nordiska motståndsrörelsen. Systemets restriktioner och folkets rädsla för viruset gjorde att organisationen behövde anpassa sin verksamhet. Exempelvis var 2020 det första året sedan 2015 då ingen större utannonserad demonstration anordnades och färre offentliga aktioner på gator och torg har genomförts än i vanliga fall. Istället har mer fokus lagts på andra viktiga delar av kampen som exempelvis vildmarksaktiviteter, kampsportsträning och så kallad skrivbordsnazism. Missta mig inte, det har demonstrerats och det har fortfarande genomförts offentliga aktioner. Antingen flygbladsutdelningar eller ståendes med banderoll och fanor över broar, ungefär 1,5 gång i veckan under året. Detta är inte på något vis en dålig siffra, men färre än vad det varit de senaste åren innan. Under 2020 har det totalt skickats in 1439* kamprapporter. Medräknat de större aktioner som rapporterats om som artiklar ist
Aktivism Artiklar
Listen to ”Simon Lindbergs Nyårstal 2020” on Spreaker. Några av aktionerna som berörs i talet: Talet i skriftform: God afton alla som lyssnar! Vi är nu på den sista dagen av det första året på tjugotalet. Det är alltså nu den 31 december år 2020, och det har blivit dags för mig att på sedvanligt maner avsluta året med några ord till er. I viss mån kommer ni känna igen detta nyårstal från tidigare år, då också 2020 varit ett år fullt av radikal nationell kamp, men på många andra vis har också mycket med 2020 varit annorlunda. Att år 2020 har varit ett annorlunda år tror jag faktiskt att hela det nordiska folket kan intyga, och det alldeles oavsett vilka politiska åsikter man har. Utbrottet av Covid 19, etablissemangets enorma hajp kring viruset och systemets många utlysta restriktioner har givetvis inte heller lämnat Nordiska motståndsrörelsen oberörd. Tvärtom, har också vi genom allt detta ställts inför ett mycket utmanande kampår. Det tydligaste
Riksledningen Uttalanden & Kommentarer
Lördagen den 14 november genomförde Näste 7 en vandring genom hård skogsterräng. Man vandrade genom öppna fält och tät skog, korsade vattendrag, tog sig upp och ner för branta backar och till sist navigerade man genom kolsvart mörker. Under den första vilopausen övade kamraterna lite första hjälpen, bland annat att strypa blodflödet i benet med hjälp av tryckförband. Detta kan man göra för att förhindra att man förblöder genom benet vid skada. Väl framme vid lägerplatsen gjordes det upp en eld och man åt lite mat, samtidigt som man hade intressanta diskussioner. Man fortsatte även med förstahjälpen-övningar, denna gång övade man på att bandagera om sår. På kvällen påbörjades den något kortare vandringen tillbaka, men denna gången genom nära totalt mörker. Efter en utmattande heldag av vandring var kamraterna äntligen tillbaka vid startpunkten och kunde tacka varandra för en givande dag ute i naturen. Vill du vara med nästa gång vi genomför en vildmark
Aktivism Intern aktivism Månadsmöte
Söndag 8/11 sammanstrålade aktivister och medlemmar i Näste 8 för oktober månads möte, som hölls något senare i månaden än vanligt. Dagen inleddes för aktivister och hugade medlemmar med en energiboost och härdning i form av kampsportsträning utomhus i den matta novembersolen. Andra föredrog att börja dagen på ett lugnare sätt och dök – liksom några långväga resenärer – upp lite senare på förmiddagen lagom till det omistliga mötesfikat. Farligt goda Några kamraters krasslighet gjorde att uppslutningen liksom förra månaden inte var hundraprocentig. De sjukfrånvarande var dock inte samma individer som tvingades stanna hemma förra månaden. Nästet hade dagen till ära finbesök av radiochefen och riksrådsmedlemmen Fredrik Vejdeland, som kommit på ett av sina sällsynta besök i dessa delar av landet. Efter fikat äntrade han podiet för ett föredrag på temat Annan aktivism. Utrymmet medger här endast några smakprov från presentationen. Fredrik Vejdeland talar om nya fo
Intern aktivism Månadsmöte Månadsmöte Näste 8
Sällskapet tog de första stegen ut i Laponias vildmarker på eftermiddagen 12/08. De första kilometerna kantades av svår terräng och mygg, men stämningen var trots det förväntansfull och vädret trots allt vackert. Martin Saxlind skriver om händelseförloppet här. En av färdens första vyer och ett smakprov av vad som väntade. Uppställda och redo! Första dagens vandring var snabbt över då den börjat så sent. Man slog således läger på en upphöjd plats strax under trädgränsen i stora sjöfallets nationalpark. Vy från lägerplatsen tidigt nästa morgon. Vy över lägerplatsen och det dimhöljda berg som vakade över den. Andra dagens vandring inleddes med ett sällsamt omen i form av en nyfiken räv som oblygt strosade runt lägret under tiden man packade ihop detsamma. Den lät sig matas med torkat kött och kom mycket nära, som bilderna visar. Slugt tassade den runt. ”Jag ser dig.” Alla häpnades över besökarens oskygga manér. Den drog sig inte ens för att läg
Bild Film Vildmarksaktivitet Fjällvandring Näste 6 Sarek
Söndag 30/8 höll Näste 8 sitt månadsmöte i nästets norra del. Det var en klar och behagligt tempererad sensommardag som påminde om att hösten är i antågande. Oväntade händelser orsakade i sista sekund en del förändringar i dagordningen. Bland annat hade dagens planerade föredragshållare oväntat fått förhinder och beslut togs om att en träning i argumentationsteknik skulle ersätta föredraget. Efter traditionsenligt välkomstfika där några nya och gamla medlemmar fick chansen att lära känna varandra blev denna dag själva månadsmötet första punkt på programmet. Bland den gångna månadens aktiviteter utmärker sig en offentlig aktivitet med torgmöte, tal och flygbladsutdelning i staden Norrköping. Temat för aktiviteten var ”Skydda Barnen” och i talet belystes hur flertalet barn i staden utsatts för sexuella övergrepp av pedofiler. En banderoll med texten ”Dödsstraff för dömda pedofiler” hölls upp. Aktivisterna rapporterar om många intressanta samtal och stor åtgång av flygblad. Torgm
Bild Intern aktivism Månadsmöte Månadsmöte
I landets andra näste har vi numer som tradition att varje sommar anordna en längre vildmarksresa som sträcker sig över några dygn. I år gick turen till Glasskogens naturreservat i Värmland, en underbar Svensk sommaridyll, några timmar på E45 norrut. Avfärdstiden var satt till 08:00, strax därefter satt jag tillsammans med ett glatt gäng grabbar med var sin för stor väska i den alldeles för liten bil. Käbblandes och skrattandes som barnungar på väg till kollo. Äntligen fick vi chans till ett miljöombyte från vår normala betongjungel mot något avsevärt trivsammare. Den första delen av sträckan som vi valt gick på en grusad bilväg och var en bra uppvärmning för vad som skulle komma. För inte nog med att man kämpade med sin egen tunga väska, så turades vi även om med att bära den gemensamma väskan med presenningar och verktyg. 20 kg extra i 20 minuter åt gången. Jo jag tackar ja. Snart vek vi dock av till vänster in på vandringsleden och vi begav oss ut i den värmländs
Vildmarksaktivitet Näste2 Näste5
Lördagen den 13 juni samlades kamrater ur Näste 7 för att genomföra en vildmarksaktivitet. Aktiviteten hade sin start vid Isaberg i Hestra där man började med att paddla kanot nedför Nissan. Efter några timmars paddlande hade man hittat en lämplig plats att slå läger på. Det gjordes upp en lägereld samt påbörjades konstruktionen av ett vindskydd. Tidigt nästa morgon gick man upp och åt lite frukost, för att sedan släcka elden och paddla tillbaka uppför Nissan.
Aktivism Film Vildmarksaktivitet Näste 7 Vildmark
Tidigt på Lördagen den 23 maj samlades delar av kampgrupp 301 i Arild för att påbörja vandringen västerut mot Kullens fyr som ligger belägen längst ut på Kullabergsudden i nordvästra Skåne. Trots packning för hela helgen och varmt väder höll aktivisterna ett bra och hastigt tempo i den kuperade terrängen. Eftersom att första man i vandringsleden höll fanan högt tog ingen människa miste om vilka motståndsmännen var, vilket inte bara resulterade i saluter från andra vandrare utan även i en och annan pratstund med sympatisörer. På flertalet ställen längs vägen bjöd vandringsleden på vackra utsikter där man både fotograferade och fyllde på med välbehövlig vätska. När slutdestinationen var nådd och tält slagits upp, tränade man på hur man använder både tourniquet och förstahjälpen-förband. Det tränades även på olika lyfttekniker och hur man på ett korrekt sätt håller en fana vid diverse tillställningar. När kvällen var ett faktum, energin var låg och alla
Aktivism Film Intern aktivism Vildmarksaktivitet Friluftsaktivitet Näste 3 Vandring
Lördagen den 21 mars begav sig kamrater i Näste 1 ut i en närliggande skog för att tillbringa dagen i naturen. Både vädret och humöret var på topp under marschen som bar allt djupare in i skogen. Väl framme vid en sjö slog man läger och övade på att var för sig göra upp eld med tändstål. Den största elden flyttades sedan över till den förbestämda platsen för lägerelden, där kamraterna tillbringade dagen med att grilla korv och samtala om diverse ämnen. När skymningen började infinna sig påbörjade man marschen hemåt. Samtliga deltagare kunde instämma i vilken stärkande inverkan naturen har på det mänskliga psyket. Motståndsmännen återvände till civilisationen trötta i kroppen, men uppiggade i sinnet.
Näste 1 Stockholm